Czy sól na drodze szkodzi karoserii i oponom?

Zima ma swój magiczny urok, a zaśnieżone ulice to widok, na który czeka wielu amatorów zimowego szaleństwa. Co jednak, kiedy oprócz czystej zabawy na śniegu musimy też pamiętać o obowiązkach i musimy przemieszczać się po drogach samochodem? Z pomocą nadjeżdżają wtedy wyczekiwane pługosolarki, które odśnieżają nam drogi. Czy sól na drodze może zaszkodzić konstrukcji naszego auta?
Skutki soli na drogach
Dlaczego to właśnie sól jest rozsypywana na zaśnieżonych drogach? Ma ona kilka praktycznych właściwości. Podobnie jak kruszywo,sól poprawia przyczepność pojazdów na oblodzonym asfalcie, głównym zadaniem soli jest jednak obniżenie temperatury zamarzania wody na drogach. Jeśli posypiemy solą oblodzoną jezdnię, to lód i zamarznięty śnieg odczepi się od asfaltu i skruszy pod naciskiem kół auta, co doprowadzi do powstania breji, którą łatwo usunąć pługiem.
Sól drogowa, czylichlorek sodu to jedna z wielu substancji, którą stosuje się do posypywania zimą jezdni. Jest to najtańsza substancja dostępna oprócz piasku, dlatego właśnie z nią mamy do czynienia najczęściej.
Samo działanie soli umożliwia nam bezpieczniejsze i szybsze przejazdy w zimowe dni, może się jednak okazać wysoce szkodliwe dla naszego samochodu. Błoto, śnieg i część solanki często osadzają się na poszczególnych elementach samochodu, co może doprowadzić do uszkodzeń poszczególnych elementów.
Czy wiesz, że chlorek sodu przyspiesza korozję? Sól drogowa może doprowadzić do uszkodzeń, nie tylko zawieszenia czy podwozia auta, ale również jego gumowych elementów czy opon. Przyspieszając utlenianie materiałów, może spowodować szybsze starzenie się mieszanek gumowych, a nawet obniżyć wytrzymałość ogumienia, jeżeli substancja dostanie się do stalowych opasań opony. Nie możemy również zapomnieć o negatywnym wpływie soli drogowej na środowisko. Chlorek sodu, który w ogromnych ilościach jest rozsypywany na drodze wnika w głębokie warstwy gleby, zaburzając ekosystem wodny i zabijając roślinność rozwijającą się przy drogach.
Jak więc zadbać o swój samochód zimą?
Producenci samochodów stosują zabezpieczenia antykorozyjne , które mają chronić nasze auta od szkodliwego działania soli drogowej, nie są one jednak niezawodne i po kilku latach eksploatacji auta, mogą wymagać odnowienia. Podwozie samochodu jest najbardziej narażone na negatywny wpływ soli drogowej. Podłoga, progi, elementy zawieszenia czy układ wydechowy w trakcie zimy pokrywane są grubą warstwą mułu, którego składnikiem jest sól drogowa, przez co niszczeją.
Nie mniej narażona jest jednak karoseria samochodu , którą można zabezpieczyć woskiem lub powłoką ceramiczną jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Takie preparaty chronią samochód nie tylko przed zabrudzeniami, czy wilgocią ale dodatkowo ułatwią dbanie o samochód zimą, znacznie przyspieszając czyszczenie.
Na czas zimy wybierz syntetyczny wosk samochodowy , który cechuje się większą trwałością niż naturalna carnauba. Nie zapominaj o regularnym myciu samochodu , również od spodu. Mycie i woskowanie to najskuteczniejsze sposoby na uniknięcie purchli i ognisk korozji.
Jak dbać o ogumienie?
Przy dobrej jakości ogumienia nie musimy się martwić o zanieczyszczenia drogowe, warto jednak wspomóc walkę opon z solą drogową i podczas wizyty na myjni oczyścić dokładnie nie tylko nadwozie, ale również felgi, opony czy nadkola. Tym sposobem pozbędziesz się szkodliwej soli, która osadziła się podczas jazdy. Warto również kontrolować ciśnienie oraz stan wizualny opon, jeśli zauważysz pęknięcie czy przetarcie, reaguj. Sól drogowa może dostać się stalowej konstrukcji opony i obniżyć jej wytrzymałość.
Kiedy zadbać o samochód ?
Samochodem przed zimą, najlepiej jest się zająć już wiosną. Kompleksowy przegląd i naprawa karoserii, może pomóc w zabezpieczeniu samochodu. Warto zadbać o odpryski na lakierze, czy rysy i zabezpieczyć je zaprawkami, dzięki czemu woda nie przedrze się do blachy i nie zapoczątkuje ogniska korozji. Lakier do zaprawek dobierzesz komputerowo lub poprzez numer VIN. W samochodach podatnych na korozję, np. japońskich, warto również po kilku latach od zakupu samochodu odnowić zabezpieczenie podwozia.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski